Zwever of Motorvliegtuig?

29 maart 2015

Wat een enorm lange vleugels heeft die Super Dimona, het lijkt wel een zweefvliegtuig. Maar er zit ook een motor op!

De Diamond Super Dimona HK36 TC80 van Peetair is een zogeheten Touring Motor Glider (TMG) ofwel een Powered Sailplane. Het toestel mag bij take off maximaal 770 kg wegen, inclusief de 3B's: bemanning, bagage en brandstof. Ook aan de registratie kan je zien dat het een TMG is, de PH-1133 heeft cijfers in plaats van letters. Gelukkig kunnen de vleugels van een Dimona opklappen, dat scheelt veel ruimte in de stalling bij een spanwijdte van maar liefst 16,33 meter!

Goed te zien is dat deze Super Dimona zogeheten winglets heeft voor meer stabiliteit en lift bij een lagere weerstand van de vleugel.

Het toestel heeft ook een grote broer in de categorie "Very Light Aircraft". Dat is de Diamond HOAC DV20 Katana, met een kleinere spanwijdte (10,87 m) dan de Dimona. Hiernaast ter vergelijk op de foto de PH-SKM van de ACHA. De Katana heeft een maximaal startgewicht van 730 kg, dus is nota bene lichter dan de TMG variant.

Diamond Aircraft uit Oostenrijk (voorheen HOAC) is een grote producent van toestellen voor de General Aviation. In de Dimona en de Katana worden motoren gebruikt van BRP Rotax uit de 912/914-serie (80pk, 100 pk of 115 pk) die kunnen lopen op autobenzine. Rotax heeft van deze serie vliegtuigmotoren al meer dan 40.000 stuks gebouwd.

Terug naar vorige pagina